Buffet-kjøreregler for kostholdsbevisste

Du har vært bevisst på kostholdet over tid. Men plutselig står du overfor en overflod av mat i alle varianter, og du er klar til å hogge inn. Da kan det være lurt å ha noen kjøreregler i bakhodet.

For det første, hvis du har vært litt for ivrig og overlesset tallerkenen din med lekker mat, husk regelen om at selv om du forsyner deg selv, så trenger du ikke spise opp alt!

Start gjerne med fisken. Fet fisk er sunt, enten det er gravlaks, røkelaks eller sild. Husk at du bare er på første runde, så ikke fyll tallerkenen til randen. Spis sakte og snakk mye. Da får du tid til å la maten synke, og til å kjenne på metthetsfølelsen som kommer gradvis.

I neste runde kan du for eksempel gå for ribben. Men kanskje bør du ikke spise deg mett på den, men spare det til din egen julefeiring i heimen? Smaker du på ribben, kan du supplere med litt magert, rent kjøtt som skinke og roastbeef. Forsyn deg gjerne av pynten! Ta for deg av tilbehøret og ha ”tallerkenmodellen” i bakhodet: fyll en tredjedel av tallerkenen (eller mer) med grønnsaker, en tredjedel med pasta, ris eller poteter, og den siste tredjedelen med  fisk eller kjøtt. Og husk; poteter er ikke bare poteter. Velg heller kokt eller bakt potet, fremfor stekte poteter, fløtegratinerte poteter eller fetere potetsalater.

Forsyn deg forsiktig av sauser og fete dressinger. Du behøver ikke la maten svømme i saus og drukne i dressing for å få den gode smaken.

Også er det drikken da. Drikkevarene kan gi kalorier så det suser. Drikk et glass vann før du starter måltidet, og behold vannmuggen i nærheten av deg. For hvert glass med ”annet” du drikker, ta et glass vann til. Slukk tørsten med vann, Ikke vin eller øl. Alkohol har nesten like mange kalorier som smør! Lett brus gir null kalorier og kan være et godt alternativ, hvis du savner smak.

På alle anstendige buffeter, står dessertene i kø; riskrem puddinger, kaker, oster og så videre. Ta en skje av det du har mest lyst på, og fyll på med bær og frukt, kanskje med en skje is til, eller en skje vaniljesaus. Det er godt og lett etter tung mat.

Bordsettingen er over, og det er tid for påfølgende festligheter. Dans mye! Da glemmer du å drikke – og det er bra for både for hode og kropp. Med dansing forbrenner litt av kaloriene du har fått i deg samtidig som du har det morsomt.

Blir du tørst under anstrengelsene, fortsett å følge rådet om et glass vann for hvert glass vin/øl. Bruk vann som tørstedrikk også her, og kos deg heller med ølen, vinen eller drinkene. Apropos drinker: Bruk lettbrus som blandevann!

Også; du har tatt bevisste valg gjennom hele måltidet, danset mye, også kommer snacksen frem. Sørg for at du har spist deg passelig mett under måltidet, slik at du ikke blir fristet til å småspise sjokolade, nøtter og potetgull resten av kvelden.

 

God fest!