Er du i god flyt med et sunt kosthold, og så kommer julen og ødelegger alt!

Det nærmer seg jul og mange festligheter. Julen handler mye om mat. Mye mat. Alle lager kaker og gode desserter, det er julemiddager og julebord med mye godt å spise og drikke. Hvordan kan du unngå å legge på deg med fristelser på alle fat? Her er noen enkle tips det kan være verdt å ta med seg i julen.

Hvis du vet at du skal på fest, tenk litt forebyggende dagene i forveien. Kanskje får du lagt inn en ekstra treningsøkt eller to? Trening får deg ofte til å føle deg mye bedre, i tillegg bruker du energi. Kan være greit å ha forbrent 500 kcal i trening før middagen.

Dagen før juleselskapet er det lurt å sørge for å spise både frokost og lunsj, men knip gjerne inn litt på kaloriene. Spis et lite mellommåltid før du går, så du ankommer festen skrubbsulten. Eksempler på gode mellommåltider er en lettyoghurt med litt havregryn i, suppe med mye grønnsaker og litt kylling, eller andre ting du har tilgjengelig. Det å fylle magesekken med litt grønnsaker er også et tips.

Er du på en julefest hvor du får servert en ferdig tallerken med mat, er første regel grei: Har du ikke forsynt deg selv, behøver du heller ikke spise opp alt sammen!
Forsyner du deg selv og har tatt for mye på tallerken selv, kan du også la det ligge igjen. Det gjør i alle fall jeg.

Neste råd er å skjære bort alt synlig fett på kjøttet. Ikke spis all sausen! Hvis du kan forsyne deg med mye grønt, så gjør du det. Da fyller du magesekken med kalorifattig mat, men får allikevel metthetsfølelse.

 

Fortsatt god førjulstid!