– Hilde har gjort Jærbuer 50 tonn lettere

De siste 15 årene har Hilde Nilssen hjulpet folk å gå ned i vekt. Nå satser gründeren på eget slankekonsept, og tar gjerne 50 tonn til.

Etter en lang periode som kursholder for Grete Roede, har 48-åringen sin egen gründervirksomhet med samme fokus. Det vil si, det var ikke vektreduksjon, men treningstilbud spesielt rettet mot kvinner 40+, som startet det hele for seks år siden. Da tok hun sats, investerte og gjorde kjelleren i huset om til et delikat treningsrom med alle fasiliteter.

– Jeg er veldig glad for at jeg tok det valget. Det har gitt meg mange muligheter, smiler dama som har gjort helse- og livsstilsendring til et levebrød.

Fulle treningstimer

Siden 2012 har nemlig kvinner i førtiårene strømmet til de lyse kjellerlokalene som ligger ved inngangen til Vardheia. Nilssen har spisset treningstilbudet inn mot aldersgruppen førti pluss. Treningsformen, hvor det jobbes på ulike stasjoner over flere serier, appellerer til kvinner som trener i små grupper, med maks seks deltakere på samme time. Akkurat nå teller timeplanen 12 gruppetimer, morgen, formiddag og kveld. I tillegg tilbyr hun PT-timer for de som ikke ønsker å trene i grupper.

– Det er et passe antall, og timene er fulle. Kurset med sirkeltrening varer i 10 uker, og du fortsetter på neste kurs til du sier fra deg plassen. Er det noen som må si fra seg plassen sin, er det alltid en annen som står klar til å overta, sier Nilssen.

Eget slankekonsept

Hun ser blid og opplagt ut. Tar en slurk av kaffen, og setter seg i en av stolene på kontoret like innenfor treningssalen. Herfra planlegger den driftige dama både treningsopplegg og planer for de som ønsker vektreduksjon.

«Lett og stabil» heter Nilssens egenutviklede konsept, som er tilgjengelig som nettkurs, personlig konsultasjon, gruppevis veiledning og kurs for ansatte i bedrifter. Som en del av vektreduksjons-programmet, har hun også skrevet ei kursbok.

– Den inneholder en forklaring til verktøyet deltakerne bruker for å registrere matinntaket, som heter Diett.no. For de som vil skrive manuelt får egen dagbok til det. I tillegg gis det råd om hvordan man skal spise riktig og hvilke basisvarer det er lurt å ha liggende i skuffer og skap for kjapt å kunne lage et sunt måltid. Dessuten deler jeg en del av erfaringene og opplevelsene jeg har gjort meg de siste årene. Kostholdsplaner inngår også i kursboka, opplyser Nilssen.

Slik oppnår du vektnedgang:

  • Oppsøk faglig hjelp, for å få kostholdsplan og veiledning.
  • Spis nok mat, for lite mat kan føre til at kroppen går i sparemodus og da stopper vektnedgangen eller går veldig treigt.
  • Innarbeid en god måltidsrytme og hold deg til kostholdsplanen.
  • Sitt når du skal spise noe, da unngår du å småspise.
  • Innfør lørdagsgodt for voksne.
  • Fokuser på det som går bra, og gjør mer av det.
  • Få nok søvn.
  • Unngå stress.
  • Regelmessig trening, både kondisjon og styrke.

Nettsuksess

Når det gjelder å finne nøkkelen til en lettere og stabil hverdag, gjelder det både kvinner og menn, og alle aldersgrupper, på tvers av geografisk tilhørighet.

Hittil har folk over hele landet funnet inspirasjon til å bli kvitt noen kilo. Faktisk tar det litt av. For tiden veileder hun over 60 personer.

– Det har vært utrolig bra respons. Veldig mange melder seg på nettvarianten, mens det også har vært pågang i forhold til å gi veiledning til én til én, sier hun.

Nilssen vet hva hun prater om. Totalt har hun bidratt til at folk har gått ned 50 tonn i vekt. Det arbeidet har gitt henne verdifull erfaring og god kunnskap på veien til å starte eget firma. 48-åringen snakker engasjert om temaet hun brenner for.

– Jeg har alltid vært interessert i kosthold og trening. Da jeg lærte enda mer, om hvor mye jeg faktisk kan spise om jeg spiser riktig, og samtidig redusere vekta, fikk jeg en aha-opplevelse jeg gjerne vil dele med andre. Det høres enkelt ut, men du må jobbe mye med det mentale. Det er der utfordringen ligger, sier hun.

Slik stabiliserer du vekta:

  • Øk gradvis matinntaket til normalen, for å få opp forbrenningen igjen.
  • Unngå tanken at du skal spise lite i ukedagene og skeie ut i helgene.
  • Fortsett med de gode vanene du innarbeidet deg mens du gikk ned i vekt.
  • Sunn basismat i skuffer og skap (du kan lage «unsunn mat» med sunne ingredienser).
  • Hold fast på lørdagsgodt for voksne.
  • Fortsett å trene regelmessig både styrke og kondisjon.

Tilbakemeldinger motiverer

Å bidra til at folk får resultater, er en stor drivkraft til hvorfor nettopp trening og livsstil ble hennes yrkesvei.

– Jeg ser hele tiden hvor mye en endring betyr for mange. Ved å spise riktig, gå litt ned i vekt og trene regelmessig, er det mange som får et helt nytt liv. De blir mer energiske, orker mer, og blir rett og slett mer glade. At jeg får positive tilbakemeldinger motiverer meg og driver meg videre til å yte enda mer, sier Nilssen.

Å være gründer krever at du yter det lille ekstra. Det er ingenting som kommer av seg selv.

– Det er lett å være «på» omtrent hele døgnet, men det fungerer ikke i lengden. Du må tillate deg å ha fritid, smiler hun.

Selv tar hun som regel helt fri i helgene, mens ukedagene er viet til å utvikle virksomheten videre.

– Nylig fikk jeg på plass tredemølle, men jeg har også planer om å utvide antall kvadratmeter treningslokale, sier Nilssen, som er glad for at hun våget å satse på egen bedrift.

– Det er lov å våge å tenke stort, sørg bare for at du har et godt nettverk som kan bistå deg med ulike oppgaver, råde gründeren.

Hildes gründerråd:

  • Lag en foretningsplan, og skriv ned hva som er hovedmålet med forretningen og hvem som er målgruppen din.
  • Vær tro mot konseptet ditt, slik at folk vet hva du tilbyr.
  • Få deg et godt nettverk som kan hjelpe deg å åpne dører.
  • Få gode samarbeidspartnere, slik at du kan konsentrere deg om det du er god på, for eksempel hjelp til markedsføring, sosiale medier, profilering etc.
  • Våg å tenke stort.
  • Du trenger ikke være tilgjengelig 24/7. Sett grenser for deg selv og ha nødvendig fritid.