Sunn mat på farten

Mange synes det kan være vanskelig å vite hva slags mellommåltider man kan spise i en travel hverdag. Når sultfølelsen tar over den sunne fornuften, er det fort gjort å velge hurtigmat, bakevarer og lignende som bidrar med mye energi, men lite næring. Derfor kan det være lurt å ha noen regler slik at du «slipper» å vurdere dårlige valg.

Hurtigmat
Hvis du bestiller takeaway-mat eller velger en meny på bensinstasjonen, er det fullt mulig å gjøre det på en sunnere måte. Du kan spare mange kalorier ved å droppe tilbehør til pølse- eller hamburgermåltidet. Velg gjerne en wraps isteden for pølse/hamburger.  Vann, farris eller usukret mineralvann er å anbefale fremfor sukkerholdig brus, iste og lignende. Kokte og bakte poteter er et bedre valg enn pommes frites og fløtegratinerte poteter. Grillet eller kokt mat er et sunnere alternativ enn frityrstekte retter.

På biltur
Hvis du har en jobbsituasjon der du kjører mye eller blir sittende i kø på vei hjem fra jobb, kan det bli mange timer i bilen. Man kan bli sulte og «få lyst på noe». Langs veien finnes det bensinstasjoner, gatekjøkken og kiosker som frister med både boller, sjokolade og annen junk-food. Men mange veikroer og bensinstasjoner tilbyr ferdigsmurte wraps og brødmat. Gå for de groveste wrapsvariantene som inneholder proteinrikt pålegg og grønnsaker. Det metter mer, og gir et stabilt blodsukker.  Velg brødmat med pålegg som for eksempel skiver av kokt skinke, roastbiff, kylling, laks, egg og skiver av gulost. Hvis du bare trenger litt påfyll så gå for en liten nøttepose, porsjonsbegre med grøt,  yoghurt eller skyr. Velg heller ferdigsmurte knekkebrød fremfor kjeks og kaker. Flere steder tilbyr bensinstasjoner salater, små grønnsaksposer og fruktbegre. Det billigste og beste alternativet er kanskje å smøre med seg en matpakke å ha i bilen?

I butikken
Et kjapt mellommåltid kan for eksempel være en påleggspakke med magert kjøttpålegg eller makrell i tomat sammen med lomper eller knekkebrød. Meieriprodukter som skyr, cottage cheese og kesam i porsjonsbegre er et annet alternativ. I meierihylla finner du også mange ulike varianter med havre- eller byggrøt i porsjonsbegre og proteinpudding som kan være et ok lite mellommåltid. En proteinbar eller en måltidserstatter har gjerne et bedre næringsinnhold en enn tradisjonell sjokolade hvis du trenger noe raskt før eller etter en treningsøkt. Frukt, grønt og en liten neve nøtter er også noe du alltid finner i dagligvarebutikkene.

 

Håper du fikk noen tips du kan bruke !

– Hilde